Friday, November 4, 2011

Cerita Lawak Asonansi Vokal 'U'





   Namaku Abu. Aku tinggal di Sibu, tempat terletaknya  bengkel - bengkel membat labu. Aku tinggal di satu rumah peninggalan ibuku. Di situ, aku bekerja sebagai pembuat labu. Antara rumah jiranku dengan rumahku, jauhnya beribu - ibu batu. Di belakang rumahku, ada kebun labudan tebu yang diusahakan oleh ibuku pada suatu masa dahulu. Hari -hari aku memasak berjenis - jenis masakan labu dan menjualnya di Pekan Rabu. Kadang -kadang aku membuat air tebu. Ramai orang menyerbu aku kerana hendak membeli air tebuku. Mereka semua memujiku. Aku pun kembanglah berbuku -buku.


   Sekarang, aku dah jemu menjual air tebu. Aku hendak memulakan hidup baru. Aku pun berhijrah ke Johor Bahru untuk mencari kerja di situ. Aku membelisenaskah surat khabar sebab aku hendak mencari kerja baru untukku. Aku mendapat satu lalu mencuba nasibku di sebuah kedai pasu. Dengan kehalusan hasil buatan tanganku, pengurus kedai itu menerimaku sebagai pembantu. Keadaan di situ tak sama macam di kampong halamanku namun aku terpaksa membuang jauh - jauh perasaanku itu.


   Aku membuat kerja bermutu. Sekarang, aku sudah berkahwin dengan sepupuku. Namanya Ayu. Dia anak Tok Penghulu yang berhati batu. Aku harap aku akan bahagia selalu. Dia melayan aku macam ratu. Aku seronok sangat sebab Ayu tak sama seperti Tok Penghulku yang berhati batu. Aku berdoa pada Yang Satu agar tak susah macam dahulu. Hal ini kerana aku perlu lebih berusaha lebih maju untuk membeli susu anak tunggalku itu. Minggu berganti minggu tanganku sudah kematu membuat pasu. Aku menurunkan ilmuku kepada anak cucuku. Tamatlah riwayat hidupku..ta..ta..ti..ti..tu..tu..

2 comments:

shafiqabdshukor said...

boleh jadi pantun ni..hahaha

NazuerahAzhar said...

ehh, kat sibu ada pekan Rabu gak ea ?