Friday, March 16, 2012

Sumbangan Nicolo Machiavelli dan Sun Tzu dalam Bidang Strategi Peperangan

 





    Nicolo Machiavelli merupakan seorang diplomat Itali dan hidup pada abad ke-16. Antara buku yang ditulisnya termasuklah Art of War, The Prince dan Discourses yang mengandungi maklumat tentang ketenteraan di Eropah. Sun Tzu hidup pada abad ke-3 S.M. Beliau pernah menjadi jeneral tentera kerajaan Wu dan pernah mengalahkan beberapa negeri jiran dan dikatakan negeri Wu menjadi terkenal sebahagiannya disebabkan oleh populariti Sun Tzu. Saiz buku The Art of War amat kecil dan hanya mengandungi 6000 perkataan serta terdiri daripada 13 bab.

   Kepada para pemimpin politik atau tentera, Machiavelli mengutarakan bagaimana mendapat kuasa dan seterusnya mengekalkan kekuasaan tersebut. Beliau menegaskan bahawa dalam alam nyata, tidak ada hubungan antara kuasa dan unsure moral. Hal ini membawa erti matlamat untuk mengekalkan kuasa adalah lebih penting sementara cara yang digunakan untuk mencapai matlamat sama ada bermoral atau tidak, tidak perlu dihiraukan. Kata-katanya yang terkenal ialah “matlamat menghalalkan cara”. Baginya pemimpin yang ditakuti adalah lebih baik daripada pemimpin yang disayangi.

    Machiavelli membahagikan tentera kepada tiga kategori iaitu pasukan bayaran (upahan yang dibawa dari luar), pasukan bantuan (gabungan dengan negara jiran) dan pasukan rakyat (tempatan). Menurut Machiavelli, tentera bayaran dan pasukan bantuan jika diamalkan amat merbahaya. Menurutnya lagi, jika kita terlalu bergantung kepada pasukan-pasukan berkenaan, keamanan dalam negara tidak akan berterusan. Alasan yang diberikan ialah pasukan bayaran sisatnya tidak setia, kurang disiplin, dahagakan kekuasaan serta tidak boleh disatukan. Mereka dianggap handal di kalangan teman-teman mereka tetapi pengecut di hadapan musuh. Mereka tidak mempunyai rasa tanggungjawab dan tidak bersungguh-sungguh kerana upah yang tidak mencukupi.Raja Perancis misalnya mampu menundukkan Itali hanya dengan perwira-perwira yang memiliki senjata yang kurang moden kerana Itali mempunyai masalah dengan tentera bayaran.

     Panglima pasukan bayaran mungkin merupakan orang terlatih dan kerana itu mereka tidak boleh dipercayai. Panglima itu bukan sahaja boleh menundukkan musuh malah boleh membelot dan mengalahkan pasukan yang menjadi majikannya. Tentera bantuan pula mengikut Machiavelli merupakan satu pasukan yang baik tetapi selalunya bahaya. Jika mereka kalah dalam peperangan, kita juga akan kalah dan ada kalanya kalau mereka menang dalam peperangan, kita pula akan menjadi tawanan mereka. Machiavelli yakin bahawa kemenangan sejati adalah melalui pasukan rakyat.

    Machiavelli juga mencadangkan bahawa raja hendaklah tidak mempunyai kesibukan lain kecuali mempelajari perang, organisasi dan disiplinnya kerana itulah satu-satunya seni yang diperlukan oleh seseorang raja atau pemimpin. Kemampuan dalam hal ini begitu mulia dan jika raja lebih mementingkan kehidupan mewah daripada angkatan perangnya, maka negara tersebut akan mengalami kehancuran.

   Dalam The Art of War, Machiavelli turut menegaskan prinsip ketenteraan dalam pemerintahan negara. Menurutnya,sesebuah negara perlu mempunyai pasukan tentera berjalan kaki yang setia, sanggup berkorban untuk Negara dan mempunyai disiplin yang tinggi. Beliau juga tidak begitu gemar dengan pembinaan kubu kerana taktik ini sering membawa kepada kegagalan. Anggota tentera juga harus memakai pakaian yang ringan dan lengkap dengan peralatan canggih.

     Bagi Sun Tzu, peperangan adalah urusan negara yang penting untuk menentukan kelangsungan hidup atau kebinasaan sesebuah negara. Justeru soal peperangan itu perlu diselidiki terlebih dahulu. Beberapa pertimbangan perlu diambil kira sebelum melibatkan diri dalam sesuatu peperangan. Pertama, alas an moral. Alasan moral (penjelasan sebab) bagi menentukan rakyat bersetuju dan akur kepimpinan Negara. Hal ini kerana, jika rakyat bersetuju dengan tindakan pemimpin, mereka sanggup mengahadapi apa jua kesukaran bersama pemimpin termasuk menggadai nyawa mereka. Keduanya ialah keadaan iklim termasuk cuaca, musim dan masa yang menguntungkan. Ketiganya ialah kebijaksanaan jeneral dan pengelolaan tentang undang-undang tentera, cara mengendalikan keperluan tentera dan dasar perlantikan pegawai tentera.
    
   Apabila melancarkan serangan, Sun Tzu mencadangkan seseorang jeneral harus berusaha untuk mencapai kemenangan secepat mungkin dan mengelakkan pertempuran yang berpanjangan. Peperangan yang mengambil masa yang singkat dapat menjamin kebajikan rakyat dan keselamatan negara. Jika kemenangan ditangguhkan, semangat dan keazaman anggota tentera akan menjadi lemah dan perbendaharaan negara akan berkurangan.

     Bagi Sun Tzu, berusaha mencapai kemenangan dalam setiap pertempuran bukanlah strategi yang baik, sebaliknya menewaskan musuh tanpa menggunakan kekerasan adalah cara yang terbaik. Cara yang merugikan sekali ialah mengepung kubu pertahanan musuh. Hal ini kerana kepungan tersebut mengambil masa enam bulan, tiga bulan menyediakan senjata dan tiga bulan untuk mendirikan kubu sebelum tembok itu dipanjat.

    Dalam melancarkan sesuatu serangan, terdapat beberapa cara yang harus digunakan. Jika kekuatan kita 10 kali ganda daripada pihak lawan, kepunglah mereka. Jika kekuatan kita lima kali ganda, seranglah mereka. Jika kekuatan kita dua kali ganda, pisahkan mereka. Jika kekuatan kita setara, bertempurlah dengan mereka. Jika kekuatan kita tidak setara dengan pihak lawan, hindarlah peperangan.

    Seseorang jeneral yang bijak, dapat menyerang dengan pantas dalam masa yang tepat seperti helang dapat menyambar mangsanya kerana menggunakan masa dengan tepat. Selain itu kesempatan yang ada perlu digunakan dengan sebaiknya. Sesuatu pasukan yang tiba lebih awal di medan peperangan akan mempunyai masa rehat yang lebih dan sempat menanti musuh. Manakala pasukan yang lewat tiba akan tergesa-gesa melancarkan tindakan kerana mereka masih penat. Seseorang yang pakar dalam peperangan akan memaksa musuhnya melalui suatu perjalanan yang jauh lagi mernahaya, sementara itu dia menunggu musuh dalam keadaan selesa. Ketika musuh rehat, dia hendaklah meletihkannya. Apabila musuh mempunyai banyak makanan, dia harus berikhtiar untuk melaparkan mereka. Apabila mush hendak berhenti rehat di sesuatu tempat, dia hendaklah memaksa mereka berjalan.

     Jika hendak menggunakan taktik pembakaran iaitu membakar manusia, gudang, barang-barang, senjata dan sebagainya seseorang jeneral harus dibantu oleh orang awam dan keadaan cuaca. Musim yang sesuai untuk melakukan pembakaran ialah musim kering dan waktu yang sesuai ialah semasa angina bertiup kencang. Seseorang raja dan jeneral yang selalu mencapai kemenangan disebabkan bantuan pengintip.


     Terdapat lima jenis pengintip iaitu pengintip tempatan, pengintip dalaman, pengintip dua pihak, pengintip maut dan pengintip utusan. Pengintip tempatan terdiri daripada penduduk negeri musuh, manakala pengintip dalaman terdiri daripada pegawai-pegawai musuh yang tidak berpuas hati dengan negerinya sendiri. Pengintip dua pihak merupakan pengintip musuh yang pernah diutuskan untuk tujuan pengintipan. Pengintip maut ialah pengintip musuh yang diberikan maklumat palsu melalui seseorang yang tidak tahu namanya. Pengintip utusan ialah pengintip yang menyamar sebagai utusan bertujuan mengumpul maklumat rahsia dan kembali membuat laporan.

    Peranan pemikir ketenteraan turut memasyhurkan sesebuah tamadun. Tamadun Eropah dan China boleh berbangga kerana melahirkan tokoh-tokoh genius dalam bidang ketenteraan seperti Machiavelli dan Sun Tzu. Kesungguhan mereka menghuraikan secara teori dan praktikal amat berguna untuk diamalkan dalam bidang ketenteraan sehingga kini.

Dah Pukul 3 Nih.. Nape Tak Tido Lagi??

 

saya tak tido lagi larh..wat pe ?
nih men 

ihsan pak cik google
 

Wednesday, March 14, 2012

Resepi Kek Batik Polka Dot

 

 

BAHAN2NYA
½ buku buttercup
2 cwn tepung gandum
2 biji telur
½ cwn gula 
½ cwn milo + ¼ serbuk koko
½ cwn susu pekat
200g biskut jejari

CARANYA
Pukul telur, butter, gula & susu pekat hingga sebati
masukkan milo + serbuk koko & tepung sedikit demi sedikit sambil dikacau rata
kemudian masakan dlm kuali dgnapi yg perlahan sehingga bertukar warna dan
dikacau selalu. Tutupkan api & patah2 kan dua biskut jejari dan digaul rata
*Boleh juga ditambah coklat chip - jika suka
Bubuh ke dlm bekas/loyang yg dilapik plastik lalu tekan2 & mampatkan adunan tersebut
Simpan dlm peti sejuk selama 4 jam dan kemudian bolehlah dipotong.

*Ketika nak meratakan/mampatkan permukaan adunan sarungkan tangan dgn plastik kerana ianya tidak akan melekat dan tekankan perlahan-lahan.

 
**biskut jejari

Segmen : Tambah Follower Sampai Pening

 
**klikkat gambar kalau nak join

SEGMEN: Lets Be Friend by Sandra

 
**klu nak join klik dekat BANNER k!

* Nama yang paling 'femes'  : owner of cicak tersepit
 * Umur: 20 tahun ( tahun depan )
 * 5 perkara yang paling digemari:
online
blogwalking...
klu korang gune shoutbox fibox atau busuk .. (snang na tingglkn tapak kaki..haha )
follow blog yang de button follow n dashboard
join segmen( klu FREE )

tag : nanabyte and kim mie
 

Tuesday, March 13, 2012

Sistem Pemerintahan Beraja di China sebelum campur tangan Barat


Maharaja bertindak sebagai ketua negara dalam pemerintahan China. Hal ini menunjukkan bahawa maharaja memiliki kuasa mutlak. Kuasa mutlak maharaja jelas dalam penggubalan undang-undang kerajaan. Undang-undang yang digubal oleh maharaja adalah untuk menjaga kestabilan negara dan melicinkan pentadbiran kerajaan. Malahan undang-undang yang digubal oleh maharaja bertujuan untuk mengukuhkan kedudukannya dalam sistem politik negara. Hal ini diperkuat dengan anggapan bahawa rakyat tidak berhak untuk mempersoalkan segala bentuk undang-undang yang digubal oleh maharaja.

   Dalam bidang kehakiman, maharaja China bertanggungjawab mengadili setiap kes yang dilaporkan, malahan maharaja akan menjatuhkan hukuman ke atas setiap pesalah, terutama yang melibatkan kesalahan yang membawa kepada hukuman mati. Dalam masyarakat China, keadilan seorang maharaja sangat diutamakan kerana mereka
percaya bahawa maharaja merupakan pelindung kepada masyarakat bawahan.

    Negara China yang sangat luas telah mengundang pemberontakan dan peluasan kuasa oleh bangsa lain, terutama Mongol. Oleh yang demikian, maharaja mestilah seorang yang mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam bidang ketahanan dan pertahanan. Maharaja merupakan seorang ketua dalam ketenteraan. Walaupun maharaja tidak terlibat secara langsung di medan perang, tetapi semua keputusan berkaitan dengan peperangan ditentukan oleh maharaja seperti mengisytiharkan perang dan juga perdamaian. Dalam hal yang lebih penting lagi maharaja yang berkaliber dan disanjung oleh rakyatnya mestilah bertanggungjawab menjaga dan mampu mengekalkan keamanan serta keselamatan rakyat dan negara China.

   Memandangkan maharaja dalam masyarakat China dianggap sebagai anak tuhan atau wakil tuhan, seseorang maharaja akan mengetuai semua upacara keagamaan. Malahan terdapat tempat-tempat suci di dalam istana maharaja yang tidak boleh dimasuki oleh orang lain selain maharaja. Terdapat perayaan keagamaan yang dilaksanakan mestilah mendapat perkenan dan dimulai oleh maharaja.

   Dalam bidang ekonomi, maharaja menguasai segala hal ehwal ekonomi dan kekayaan negara. Malahan semua tanah pertanian merupakan kepunyaan maharaja yang diusahakan oleh rakyat jelata. Kegiatan perdagangan mestilah dijalankan dengan kebenaran maharaja. Hubungan perdagangan dengan negara luar mestilah mendapat restu daripada maharaja. Oleh yang demikian, ibu kota dijadikan pusat kegiatan ekonomi. Maharaja juga berusaha untuk memastikan kemakmuran ekonomi rakyat sentiasa terjamin. Hal ini terbukti apabila maharaja memberi bantuan kepada rakyat yang mengalami masalah bencana alam seperti
banjir atau kemarau. Maharaja akan sentiasa member bantuan berupa makanan dan pakaian kepada mangsa bencana alam. Maharaja juga mempunyai kuasa untuk menentukan segala bentuk dan jumlah cukai yang akan dikenakan kepada rakyatnya. Maharaja telah melantik para pembesar untuk menjalankan semua kegiatan ekonomi, terutama pemungutan cukai, perdagangan dan sebagainya.

  Dalam bidang sosial, maharaja bertanggungjawab penuh terhadap keamanan dan kesejahteraan rakyat. Sekiranya seseorang maharaja gagal memerintah negara, beliau akan digulingkan oleh rakyat. Menurut kepercayaan masyarakat Cina, seseorang maharaja gagal dalam pemerintahannya apabila berlaku malapetaka dalam negara seperti banjir, kemarau dan sebagainya. Oleh itu, rakyat jelata berhak menggulingkan pemerintahan kerajaan tersebut.

Tips Sekiranya Sudah Berpunya Dan Masih Belajar





Alhamdulillah, sekarang penulis sedang cuti semester. Walaupun cuti, penulis tetap sibuk dengan hal-hal yang lain tetapi ianya tidak menghalang bagi penulis untuk berkongsi dengan rakan-rakan mengenai ilmu yang sedikit ini.


Semoga dengan perkongsian ini dapat dikira sebagai amal dihadapan Allah S.W.T kelak.


Itulah yang paling penting yakni melakukan sesuatu semata-mata kerana nak beribadah kepada Allah S.W.T.


"Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepada-Ku"  (surah Az-Zariyat : 56)


Manusia memang gemar apabila berbual mengenai isu-isu yang mereka suka sehinggakan berbual berjam-jam lamanya tanpa mereka sedari, janji apa yang mereka bualkan itu dapat memberikan kepuasan kepada diri mereka. Yang sibuk dengan bolanya, akan selalu bahaskan mengenai perkembangan bolanya.


Yang sukakan perkembangan fesyen terkini pula (terutamanya tertumpu kepada kaum-kaum hawa) pun sama seperti yang sibuk dengan bolanya iaitu menjadikan topik utama perbualan mereka dan macam-macam lagi. Itulah dinamakan lumrah dalam kehidupan manusia.


Apa yang penulis cuba kongsikan di sini bukannya mengenai perkembangan bola dan fesyen tetapi ada lagi satu topik atau isu yang penulis rasakan sangat-sangat penting, dari dulu hingga sekarang, tiada penghabisannya sehinggalah kiamat. Kerana apa penulis katakan penting?


Mesti ada sebabnya, bukan?


Sebab utama bagi penulis ialah ianya melibatkan "hati". Hidup mati seseorang itu berdasarkan hatinya. Sesuailah dengan apa yang idola kita sabdakan yakni nabi Muhammad S.A.W:


" Ketahuilah sesungguhnya di dalam tubuh ada segumbal daging. Apabila ia baik jadi baiklah seluruh badannya, dan sekiranya buruk, buruklah semuanya. Ketahuilah ia adalah hati."


Topik yang penulis maksudkan disini adalah "cinta". Bila bercakap saja tentang cinta, penulis dapat bayangkan bahawa mesti lebih daripada 70% apa yang terfikir diminda pembaca adalah "hubungan cinta lelaki dan perempuan yang halal dikahwini, bukan?" atau lebih sinonim dengan "couple".


Memang tidak dapat dinafikan lagi, berbahas mengenai isu ini memang menarik. Teringat penulis ketika masih bergelar pelajar diploma, dalam satu usrah mingguan di mana rata-rata rakan-rakan penulis ketika itu rasa mengantuk sangat dengar pengisian yang disampaikan oleh naqib kami tetapi apabila berbincang mengenai isu walimah atau perkahwinan semua rakan-rakan penulis seumpama baru bangun dari tidur yang panjang. Semua fokus dan tersenyum panjang lebar saja. Masya-Allah hebatkan kuasa tentang cinta ini.


Berbicara tentang cinta ini skopnya sangat luas. Banyak perkara yang boleh diperbincangkan dan dipersoalkan. Penulis akan kecilkan skop perkongsian penulis dengan pembaca. Penulis merupakan seorang pelajar ijazah sarjana muda, baru menamatkan satu semester pengajian disebuah universiti tempatan. Apabila pelajar baru. Maka, ramailah kenalan-kenalan yang masih belum kita kenal. Apabila tidak kenal. Maka, kita ada keinginan mahu berkenalan, bukan?


Yang lelaki mahu kenal dengan perempuannya, yang perempuan pula mahu juga kenal dengan lelakinya. Apabila ternampak mawar atau kumbang itu lebih cantik atau tampan dari yang lain maka mulalah muji-memujinya. Itu adalah lumrah yang biasa dalam kehidupan seharian manusia kerana manusia ini sangat sukakan perkara-perkara yang sejuk mata memandang.


Berbalik kepada tadi, pelajar yang lebih nakal dan ekstrem, mereka akan mula melangkah setapak kehadapan iaitu berkenal-kenalan dengan lebih dekat saban hari sehingga terjadilah budaya "couple" di kampus. Dari tanya hal pelajaran sehinggalah ke hal peribadi.


"Hari ni awak dah study subjek apanya ya? Tup..tup..tup... " Kenapa sejak-sejak ini, saya selalu ingatkan awak?" dan sebagianya.


Perkara seperti ini, bukan terjadi pada seorang malah lebih dari itu. Seolah-oleh cinta sebelum kahwin ini dihalalkan pula di dalam agama kita yakni Islam. Dan macam-macam kerenah lain yang penulis rasa tidak perlu dihuraikan di sini. Jika pembaca seorang pelajar ataupun pekerja perkara seperti ini tetap akan berlaku dipersekitaran anda.


Jadi kita boleh melihatnya dengan sendiri. Sepanjang semester yang lalu, itulah yang penulis selalu perhatikan. Semoga Allah S.W.T melindungi kita semua terutamanya penulis dari terjebak dengan cinta sebelum kahwin ini, Insya-Allah.


Sekarang barulah penulis masukkan topik atau tajuk sebenar dan utama penulis iaitu  fokus kepada pembaca yang sudah pun berpunya dan masih belajar atau bekerja. Di sini, penulis akan sertakan beberapa tips yang penulis rasakan berguna kepada kita terutamanya kepada yang sudah berpunya.


Tip-tip ini penulis perolehi hasil dari pembacaan penulis dari sebuah buku yang suatu ketika dahulu penulis sangat-sangat tercari-carinya iaitu "Bahagianya Menjadi Pengantin Sepanjang Masa". Sebuah buku karangan Mardiana Mat Ishak keluaran PTS. Untuk makluman pembaca, penulis gemar buku-buku keluaran PTS.


Tip-tip yang penulis maksudkan adalah :


1. Sekiranya boleh disegarakan perkhawinan itu, segerakanlah.


Ini merupakan kaedah yang paling dikehendaki oleh syarak dan syariat dan sangat berkesan iaitu berkahwin. Dengan perkhawinan ianya dapat menghalalkan 1001 tiket, semuanya boleh. Minta keizinan dan restu daripada ibu bapa dan nyatakan hasrat murni ini dengan sehikmah yang mungkin.


Sediakan rancangan atau pelan anda dan juga pasangan dalam urusan berkahwin ketika belajar. Tetapi perlu diingatkan, sebelum kita menyuarakan hasrat kita hendak berkahwin perlulah kita muhasabah diri terlebih dahulu atau membuat checklist terhadap diri kita dan juga pasangan kita supaya ibu bapa kita ada rasa keyakinan terhadap keputusan yang kita ambil ini. Pertama-tama sekali adalah tanya pada diri sendiri:

i.      Adakah saya sentiasa memastikan solat fardu lima waktu saya cukup?

ii.     Adakah Saya menjadikan solat duha sebagai satu kezaliman?

iii.    Adakah saya membaca al-quran sekerap yang mungkin?

iv.    Adakah saya selalu menghadirkan diri ke kuliah-kuliah agama?

v.     Adakah saya mengamalkan zikir pagi dan petang (al-ma'thurat) seperti Rasullullah?

vi.    Adakah saya sering memperbanyakkan selawat ke atas nabi?

vii.   Adakah saya membaca bahan bacaan yang memberikan kefahaman dalam agama?


Senarai semak hubungan dengan Allah S.W.T ini baru sahaja sebahagian dan masih terdapat banyak lagi pertanyaan yang lain tetapi penulis tidak mahu fokus kepada itu. Sekiranya jawapan negatif yang lebih banyak berbanding jawapan positif, perbaikilah hubungan kita dengan Allah S.W.T terlebih dahulu. Usah menyalahkan Allah S.W.T sekiranya kita bermasalah dalam hubungan kita dengan pasangan kerana sebenarnya kita bermasalah dengan Allah S.W.T.


Penulis akui memang berat bagi sesetengah individu untuk menyuarakan hasrat untuk berkahwin ketika belajar tambah-tambah lagi pelajar berkenaan masih cetek dari segi ilmu-ilmu spiritual, intelektual dan material dan masih terlalu ramai ibu bapa yang tidak berkeyakinan untuk membenarkan anak-anak mereka berkahwin seusia muda kerana bimbang pelajaran, kewangan dan sebagainya akan terjejas.


Dengan fikiran yang sebegitu, ibu bapa lebih rela melihat anak-anak mereka di bawa kehulu dan kehilir tanpa ada apa-apa ikatan yang sah. Maka, budaya couple semakin  berluas-luasa, bagaikan cendawan yang tumbuh selepas hujan. Kita kena ingat, wanita yang masih belum berkahwin, setiap tindak-tanduknya ibu bapalah yang akan mendapat dosanya. Tidakkah kita kesiankan ibu bapa kita. Kerana kita mereka terhalang dari masuk syurga Allah S.W.T. Fikirkanlah.


2. Sekiranya mahukan ikatan yang sah, pilih nikah Khitbah.


Altenatif kedua yang kita boleh ambil adalah melalui nikah khitbah. Nikah khitbah ini adalah menarik bagi penulis. Kahwin jenis ini adalah pasangan tersebut bernikah tetapi dibolehkan tinggal secara berasingan (sepanjang tempoh pengajian). Istilah dalam bahasa melayu dikenali sebagai 'nikah gantung'.


Yang manisnya atau kelebihan kahwin macam ini banyak manfaatnya terutama mendapat redai Allah S.W.T. Pasangan boleh belajar bersama-sama, keluar bersama-sama tanpa ada rasa segan silu dan bersalah kepada Allah S.W.T, ibu bapa dan rakan-rakan.


Bebas untuk berpegangan tangan dan sebagainya malah setiap apa yang dilakukan mendapat pahala di sisi Allah dan malaikat sentiasa mendoakan kesejahteraan pasangan tersebut. Menarik lagi, dapat jalani kehidupan yang sah dan diberkati dalam "couple" dan sentiasa komited bagi berjaya dalam pelajaran.


Nikah khitbah ini ada terjadi kepada salah sorang rakan penulis. Memang penulis akui sangat cemburui akan mereka. Kenapa tidaknya, mereka bebas untuk berjalan bersama-sama, bermesra dan sebagainya. Masa tempoh belajar memang mereka tinggal berasingan. Yang menarik bagi penulis, tamat saja tempoh pengajian diploma lebih kurang tiga bulan, penulis dapat berita zaujah (isteri) dia sudah mengandung anak sulung mereka. Alhamdulllah. Mungkin sekarang sedang menunggu kehadiran insan baru dalam hidup rumah tangga mereka. Maniskan, insyaAllah.


3. Sekiranya tidak diizinkan berkahwin juga, jaga batas pergaulan.


 Perkara inilah yang paling berat untuk dijaga. Ramai remaja-remaja sebaya penulis diluar sana yang sudah berpunya tetapi tidak dapat untuk menjaga pergaulan, pembaca sendiri dapat melihatnya. Apa pun, penulis tetap berharap dan berdoa agar rakan-rakan yang sudah berpunya itu dapat elakkan berjumpa dengan pasangan secara berdua-duaan dan dapat kurangkan berhubung sekiranya tiada urusan yang penting.


Letakkan keyakinan kepada Allah S.W.T dan berdoa kepada-Nya. Ingat, setiap tindakan kita dan pasangan kita dapat memberi kesan kepada masa sekarang dan memberi kesan kepada perkhawinan kita kelak. Ingat, matlamat membina rumah tangga muslim yang sejati dan diredai juga bergantung kepada diri kita sendiri.


Teringat penulis semasa semester akhir diploma, ada sorang kawan baik penulis sudi kongsi ceritanya. Ceritanya itu berlaku kepada kawannya. sangat sedih dan tambah-tambah lagi berlaku kepada seakidah dan seagama dengan penulis.


Mereka berkahwin atas dasar cinta dan juga kerana mereka terlanjur sehinggakan wanita tersebut mengandung. Berkahwin tidak sampai sebulan kemudian wanita tersebut diceraikan talak tiga. Wanita tersebut diceraikan talak tiga. Nauzubillahiminzalik, mintalah kita dijauhkan dengan perkara sedemikian.


Apa yang pembaca rasa apabila wanita tersebut adalah diri pembaca. Tidak mungkin pembaca tidak rasa apa-apa. Tidak mungkin. Penulis dapat rasakan bercinta sebelum kahwin lebih banyak keburukkan berbanding kebaikan. Tambah-tambah cinta atas dasar seks. Penulis tidak mahu bahaskan isu kebaikkan dan keburukkan bercinta sebelum kahwin di sini, insya-Allah mungkin di sesi yang lain.


Penulis berharap dengan sedikit perkongsian yang tidak seberapa ini dapat membuka minda dan fikiran kita. Insya-Allah. Penulis sarankan yang sudah bercinta itu ikutlah sedikit sebanyak panduan yang telah diberikan ini. Pilihlah antara satu dari tiga kaedah yang disarankan, kalau ada yang lebih baik lagi bagus.


Pembaca yang sedang bercinta perlu ingat, setiap tindakan akan memberi kesan kepada pembaca dan pasangan pada masa sekarang dan juga akan datang. Ingatlah, jangan disebabkan cinta manusia yang tidak halal memudahkan kita menuju ke neraka Allah S.W.T. Nauzubillahiminzalik.


- Artikel iluvislam.com