Friday, April 27, 2012

Kepelbagaian Kegunaan Ayam



Dikatakan pokok kepala merupakan pokok pelbagai guna, cuba tukar kat ayam pulak. Rasanya ayam pun tak kurang jugak kegunaannya. Betul ke tak? Disebabkan ayam ini pelbagai gunalah sehinggakan dimana-mana sahaja pasti adanya ayam seperti di kampung, bandar dan dimana-mana sahaja kedai ataupun kawasan yang anda rasa tiada pun, pastinya akan ada kelak...

Dibawah ini aku nak ceritakan sedikit mengenai perkara yang boleh dibuat dengan ayam nih. Sebenarnya ayam ini pelbagai guna kita boleh lakuya terhadap ayam ini iaitu dengan cara yang masuk akal ataupu tidak.

Apa-apa pun mari baca di bawah ini sehingga selesai...

1) Sembelih ayam buat ayam golek boleh, kari ayam pun orait, kurma ayam, ayam masak lemak atau rendang... pendek kata masak segala macamlah dengan ayam ini sampai muak makan ayam.

2) Dijadikan baka, bila ayam itu bertelur, selepas itu jadi anak ayam. Selepas itu bertelur lagi... jadi banyak-banyak ayam tapi pastikan ia bukannya ayam jantan kerana ayam jantan sampai bila pun tak bertelur. Cuma dia memiliki telur.

3) Jadikan ayam itu sebagai binatang peliharaan (pet), nanti anda ajar lah dia menyanyi ala miming. Pastu boleh menghubungi surat khabar ataupun media masa yang paling terkenal kerana orang Melayu memang suka baca dan mendengar cerita pelik-pelik.

4) Manfaatkan ayam itu sebagai jam, biasanya ayam akan berkokok setiap jam. Jimat duit beli bateri. Kalau sesak hujung-hujung bulan, boleh sembelih ayam tersebut buat lauk.

5) Cabut bulunya, ambil buat penyapu habuk bulu ayam... kan sudah jimat tuh....

Pelbagai lagi kegunaan ayam ini sebenarnya, cuma kita nampak ataupun tidak itu terpulang pada hak masing-masing kerana ia memerlukan kemahiran jikalau digunakan untuk memasak dengan menggunakan ayam malahan untuk membela juga. Jikalau pandai membela, pasti akan mendapat baka yang cantik dan gebu gitu ala artis yang comel. HAHA!



##copypaste

1 comment:

sis92 said...

haha kelakar pulak ..ayam pon jdi topik yg best :)